- Arkisto
- Artikkelit ja blogit
- Muutosblogi: Onni kaihtaa oikovaa
Muutosblogi: Onni kaihtaa oikovaa
Jaa
Tapasin muutama viikko sitten Teamsin välityksellä uusia Attendo-kotien johtajia. Tarkoitukseni oli perehdyttää heitä muutosmatkaamme: kertoa miksi, miten ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Yllätyin iloisesti, kun osa heistä totesi valinneensa Attendon työnantajakseen siksi, että oli kuullut muutosmatkastamme. Heille monet muutosmatkamme teemoista olivat valmiiksi tuttuja ja itsestään selviä: hyvät kohtaamiset, palautteen arvostaminen ja sadan prosentin vastuu asioista, joista tulee tietoiseksi.
Puhun usein siitä, että muutos tapahtuu kahvikuppi kerrallaan. Tarkoitan sillä sitä, että arkiset keskustelut kahvikupin äärellä antavat mahdollisuuden miettiä, mitä muutosmatkamme omassa tai oman työporukan toiminnassa tarkoittaa – ja iloita onnistumisista yhdessä.
Olen hyvin iloinen olen kuultuani jo ennakolta ensi viikolla julkaistavien Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset Attendon osalta: muutosmatkamme on niiden valossa edennyt hienosti! Kiitos kuuluu jokaiselle attendolaiselle, joka on onnistunut kohtaamaan toisen ihmisen luottamusta vahvistavalla tavalla.
Yksi teema, jonka haluan nostaa erikseen esiin, ovat kohtaamiset läheisten kanssa. Näistä saamme paljon palautetta ja kehittämistoiveita. Syksyn aikana avaamme vastauksena attendolaisten toiveisiin uuden, sisäisen ”Läheisen kanssa” -koulutuksen, joka täydentää ASKO-keskustelujamme.
Parempaa perehdyttämistä ja johtamista
Kesän henkilöstöpula on koskettanut myös meitä. Haluan luoda uskoa tulevaan, sillä suuri osa muutosmatkastamme liittyy myös henkilöstöpulan ratkaisemiseen pitkällä aikavälillä. Uudet työkaverit, jotka haluavat tulla meille juuri siksi, että haluamme parantaa kohtaamisia, ovat tästä hieno esimerkki. Olemme esimerkiksi luoneet uuden perehdytysmallin ja ASKO- ja 100% vastuu -keskusteluissa on pohdittu, miten oma toiminta vaikuttaa muihin ihmisiin. Lisäksi kaikki johtajamme osallistuvat johtamiskoulutukseen, jossa opitaan esimerkiksi parempia palaute- ja viestintätaitoja.
Taustalla olemme tehneet suuria muutoksia mm. vähentääksemme johtajalta laskutukseen kuluvaa aikaa, sähköistäneet työsopimusten allekirjoitukset ja uudistaneet rekrytointijärjestelmämme. Näistäkin on kantautunut attendolaisilta niin kannustavaa kuin korjaavaa palautetta, kiitos jokaisesta.
Malttia tarvitaan: etenemme askel kerrallaan
Muutosten omaksuminen vie oman aikansa, mikä esimerkiksi järjestelmiä ja toimintamalleja muutettaessa voi tuntua arjen keskellä raskaalta. Kaikki nämä teot kuitenkin tähtäävät siihen, että työnteko olisi sujuvampaa ja töihin olisi mukava tulla. Minua ilahduttaa päivittäin se, miltä arki Attendo-kodeissa näyttää kuvien perusteella, joita attendolaiset sisäiseen mobiilisovellukseemme Atsoon ja Attendo-kotien sadoille Instagram-tileille lähettävät. Seuraan myös jatkuvasti meille tulevaa palautetta ja vertailen sitä mm. tietoon sairauspoissaoloista ja mitoituksen mukaisesta henkilöstömäärästä.
Emme ole perillä vielä aikoihin, mutta ehkä tässä voin lainata Lauri Tähkää ja Fintelligensiä, sillä meillekin itse matka on määränpää https://www.youtube.com/watch?v=9OHSHtkqJ4c Onni todellakin kaihtaa oikovaa.
Virpi Holmqvist,
Toimitusjohtaja
Attendo Suomi
Muutosblogin muut tekstit:
Osa 1: Virpi Holmqvist: Muutosmatkalla kohti unelmaamme
Osa 2: Susanna Paloheimo: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä
Osa 3: Minna Linna: Yksi kohtaaminen kerrallaan
Osa 4: Terhi Lindgren: Kun tulen tietoiseksi, tulen vastuulliseksi
Osa 5: Susanna Paloheimo: Miltä palaute tuntuu?
Osa 6: Minna Linna: Arkea uuden attendolaisen silmin
Osa 7: Susanna Paloheimo: Parempia kohtaamisia
Osa 8: Susanna Paloheimo: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit
Osa 9: Virpi Holmqvist: Näin muutosmatkamme etenee
Osa 10: Minna Linna: Pelko, rohkeus ja rakkaus — työpaikalla
Osa 11: Virpi Holmqvist: Yksi kohtaaminen kerrallaan kohti parempaa mainetta