Hyppää sisältöön

ASKO-valmentaja on kohtaamisten puolestapuhuja

28.9.2022
ASKO-valmentajan johdolla Attendo-kodeissa käydään tärkeitä ASKO-karttakeskusteluja. Karttakeskustelujen kantavina teemoina ovat etenkin hyvä kohtaaminen ja palautetaidot. Ninja toimii oman Attendo-kotinsa ASKO-valmentajana. Hän kokee oppineensa ASKO-keskustelujen ansiosta paljon uutta työkavereistaan – ja myös omasta tavastaan kohdata muita.

Jaa

Ninja on nuoresta iästään huolimatta kokenut hoiva-alalla. Ikäihmiset ovat aina olleet lähellä Ninjan sydäntä ja hänen työkokemuksensa pohjautuukin nimenomaan ikäihmisten kanssa työskentelyyn. Ninja on työskennellyt lähihoitajana siitä saakka, kun valmistui vuonna 2019. Hän on tehnyt kesätöitä kotihoidossa ja työskennellyt oppisopimuksella sekä Lapissa että Kanta-Hämeen alueella. Viimeisimpänä hän haki oppeja kuntoutuskeskuksesta käynnissä oleviin fysioterapeutin opintoihinsa.

Tällä hetkellä Ninja työskentelee opintojensa ohella Attendo Harmoniassa Helsingissä. Hänet on nimetty Harmonian ASKO-valmentajaksi ja RAI-vastaavaksi.

Attendo oli Ninjalle entuudestaan tuttu työnantaja jo ennen Harmoniaan siirtymistä. Hän kokee Attendon olevan työantajana erittäin joustava. Jos on ollut tarve muuttaa työtuntien määrää esimerkiksi opiskelujen takia, se on aina onnistunut ongelmitta. Lisäksi esihenkilön tuki on auttanut sovittamaan muun elämän työnteon ohelle.

– Meidän esihenkilö Sanna on ihan huippu. Hän on hyvä esihenkilö, joustaa ja huomioi toiveita. Aina voi mennä puhumaan, Ninja sanoo.

ASKO-valmentajan tärkeä rooli työyhteisössä

Ninja on viihtynyt Harmoniassa hyvin. Hänen ulospäin suuntautunut luonteensa teki vaikutuksen ja häntä pyydettiinkin aloittamaan Harmonian uutena ASKO-valmentajana.

– Olen kuulemma tällainen avoin ja sosiaalinen. Tykkään myös kouluttautua jatkuvasti.

Attendo Harmonia on 61-paikkainen ikäihmisten hoivakoti, joten myös työyhteisö on monilukuinen. Tämän vuoksi koko työyhteisölle suunnatut ASKO-karttakeskustelut ottavat oman aikansa. Lisäksi Harmoniassa työskentelee varsin monikulttuurinen työyhteisö. Alkuun Ninja joutuikin pohtimaan, kuinka keskustelut saadaan rullaamaan mahdollisimman tehokkaasti näin suuressa, monikulttuurisessa työyhteisössä.

Myös työyhteisön reaktiot ASKOsta jännittivät aluksi Ninjaa. Hän pohti, kokivatko muut hänen olevan muiden työntekijöiden yläpuolella ASKO-valmentajan roolinsa takia. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaan keskustelut ovat edistyneet luontevasti ja herättäneet paljon mielenkiintoa.

– Ehkä muiden työntekijöiden on helpompi puhua minulle, koska olen myös hoitaja, kuin jos esimerkiksi esihenkilö pitäisi nämä keskustelut, Ninja pohtii.

Ninja oli mukana kevään ASKO-valmentajien valmennuspäivillä, jossa valmentajat pääsivät testaamaan ensimmäisten joukossa uutta versiota ASKO-keskustelukartoista. Nyt nämä uudet ASKO-materiaalit on juuri julkaistu kaikille attendolaisille. Valmennuspäivistä saadut palautteet ovat osaltaan muokanneet materiaalit lopulliseen muotoonsa, palvelemaan jokaista attendolaista mahdollisimman hyvin. Uusissa materiaaleissa on otettu huomioon myös työyhteisöjen monikulttuurisuus. Keskustelujen läpiykännin helpottamiseksi ASKO-materiaalit ovat tilattavissa Attendo-koteihin myös englannin- ja ruotsinkielisinä.

ASKO-karttakeskustelujen materiaaleja

Kuva: Uusien ASKO-karttakeskustelujen materiaaleja. Materiaalit sisältävät ASKO-keskustelukartan lisäksi tehtävävihkot sekä -kortit, jotka tukevat palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelua.

Useissa Attendo-kodeissa on monta osastoa ja suuri työyhteisö, jolloin vuorovaikutustaidot erilaisten ihmisten kanssa korostuvat. Ninja kokee, että ASKO-keskustelut ovat auttaneet heitä Harmoniassa puhaltamaan paremmin yhteen hiileen ja ymmärtämään toisten erilaisuutta. ASKO-opit ovat olleet yksi keino parantaa Harmonian työilmapiiriä ja yhdessä tekemistä.

– Parasta ASKO-valmentajana toimimisessa on ollut se, että olen oppinut tuntemaan paremmin työkavereitani. Lisäksi se, että pääsee itse vaikuttamaan työyhteisön asioihin. Koen, että olen sellainen esimerkki tietyllä tavalla ja pääsen viemään työyhteisön asioita eteenpäin kehittämällä.

ASKO-karttakeskustelujen myötä sen kuuluisan kissan nostaminen pöydälle on myös helpottunut. Nykyisin mieltä painavat asiat nostetaan helpommin esille ja palautetta annetaan tiuhempaan. Harmoniassa uskalletaan myös tulla kysymään ja pyytämään apua tarvittaessa – sen Ninja kokee tärkeäksi ja arvokkaaksi.

Pysähdytään hetkeen ja ollaan aidosti läsnä

Yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi asukkaan kohtaamisessa Ninja haluaa nostaa aidon tunteen välittämisen. On tärkeää, että asukkaalle jää kohtaamisesta positiivinen mieli ja tunne siitä, että hoitaja todella välittää asukkaan hyvinvoinnista.

Tärkeänä ASKO-oppina Ninja pitää myös hetkeen pysähtymistä. Työpäivät ovat usein hektisiä, eikä niiden aikana aina muista pysähtyä kysymään työkaverilta, mitä kuuluu tai miten työt sujuvat. Lisäksi, kun työskennellään muistisairaiden kanssa, vastausta ei välttämättä saa heti. Vastaamiselle pitää antaa oma aikansa.

– Tärkeintä kohtaamisissa on läsnäolo. Että pysähtyy siihen hetkeen. Tilanne on kiireetön, eikä ole jo toinen jalka tulessa toiseen suuntaan, Ninja sanoittaa.

Lisäksi Ninja on alkanut pohtimaan ASKO-valmentajan roolinsa myötä omia taitojaan kohdata muita.

– Olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota siihen, millä sävyllä puhun tai miten esitän asian toiselle.

Lainauskuva: "Tärkeintä kohtaamisissa on läsnäolo, että pysähtyy siihen hetkeen. Tilanne on kiireetön, eikä ole jo toinen jalka tulessa toiseen suuntaan."

Läheisten kohtaamista ei voi korostaa liikaa

Läheisten kohtaamista kehitetään Harmoniassa jatkuvasti. On luonnollisesti, että esimerkiksi ujommasta työntekijästä kohtaamiset voivat tuntua jännittävämmiltä. Sama voi tulla eteen, jos läheisen ja hoitajan välillä on kielimuuri. Kuitenkaan hymy tai läheisen huomioiminen ohimennen ei vaadi paljoa. Pienikin ele luo läheisille tunteen siitä, että Attendo-kodissa on mukava vierailla.

– Yksi päivä kysyin eräältä läheiseltä, mitä hänelle kuuluu. Läheisen leuka tipahti ja hän selkeästi yllättyi. Vaikka aina tervehdimme, saatamme muuten hieman arastella sitä läheisten kohtaamista.

Ninjan mielestä on tärkeää muistaa, että asukkaan muutto hoivakotiin on suuri ja mahdollisesti raskaskin päätös läheisille. Monelle se on helpotus, mutta moni myös jännittää, kuinka arki Attendo-kodissa lähtee sujumaan. Läheistä ei siis sovi unohtaa ja kiireettömät kohtaamiset ovat myös heille arvokkaita.

Ninja ajattelee, että vuorovaikutustapojaan voi jatkuvasti kehittää. Hän on tyytyväinen siitä, että Harmoniassa vuorovaikutus on parantunut selvästi ASKO-karttakeskustelujen myötä.

– Meillä Harmoniassa ollaan tosi ystävällisiä ja tervehditään, kiitetään ja kannustetaan. Mielestäni meillä on aika hyvin asiat, Ninja kokoaa hymyillen.

ASKO-sanakirja – mikä ihmeen ASKO?

ASKO

Lyhenne ASKO tulee sanasta asiakaskokemus. Attendo lanseerasi ASKO- eli asiakaskokemusvalmennuksen vuonna 2021 osana muutosmatkaa ja entistä parempia kohtaamisia.

ASKO-VALMENTAJA

Jokaisessa Attendo-kodissa työskentelee ASKO-valmentaja. ASKO-valmentajan tärkein tehtävä on yhdessä Attendo-kodin johtajan kanssa varmistaa, että Attendo-kodissa käydään kohtaamis- ja palautetaitoihin keskittyvät ASKO-karttakeskustelut. Tärkeää on, että jokainen pääsee osallistumaan, keskustelemaan ja ideoimaan yhdessä työkavereiden kanssa. Attendo kouluttaa ASKO-valmentajia säännöllisesti ja tukee heitä ASKO-keskustelujen toteuttamisessa.

ASKO-KARTTAKESKUSTELU

Attendo-kodeissa käydään ASKO-valmentajan johdolla yhteiset ASKO-karttakeskustelut. ASKO-karttakeskustelujen äärellä keskustellaan pienryhmissä tärkeistä teemoista: kuinka kohtaamme asukkaan, läheiset tai työkaverimme? Miten voimme parantaa näitä kohtaamisia ja pysähtyä olemaan läsnä juuri siinä hetkessä? Entä kuinka annamme palautetta? ASKO-karttakeskustelujen materiaaleihin sisältyy ASKO-keskustelukartta, tehtävävihkot sekä uusimmassa painoksessa tehtäväkortit, joiden avulla harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.

Lue myös: 
Hyvää asiakaskokemusta rakennetaan yhdessä
Muutosblogi: ASKO- ja Taru-valmennusten rajuus selvisi minulle kokemuksen kautta
Muutosblogi: Kammataan hiuksia ja kosketetaan ohimennen