Hyppää sisältöön

Olemme kiitollisia hyvästä, inhimillisestä ja ihmistä kunnioittavasta hoidosta ja erittäin osaavasta ja ystävällisestä läheisten kohtaamisesta

5.12.2023
Millaista on hoiva hyvien tyytyväisyyskyselyjen tulosten taustalla? Helena Miettisen isä asui hoivakodissa kesään 2023 ja menehtymiseensä saakka. Helena tunnettiin hoivakodissa aktiivisena palautteen antajana. Kysyimme häneltä, millaisia kohtaamisia, hoitoa ja hoivaa hänen isänsä sai ja miten hänet itsensä kohdattiin hoivakodissa asuvan ikäihmisen läheisenä.

Jaa

"Isäni pääsi Attendo Kaskiniittyyn yksityisenä asiakkaana, kun kunta ei voinut hänelle tarjota hoivakotipaikkaa ilman kotikokeilua. Kieltäydyimme kotihoidon kokeilusta, koska työntekijät ja me läheiset olimme tulleet jo tähän tulokseen kuukausia ennen ja isä ei enää pärjännyt lainkaan kotona. Yritimme häntä hoitaa himassa niin pitkään kuin voimme, mutta edes meidän pari kertaa viikossa tapahtuvan siivouksen, ruuanlaiton ja ostosten turvin sekä kodinhoidon viisi kertaa tapahtuvan hoidon avulla hän ei pärjännyt.

Olimme iloisia, kun saimme hänelle oman, ison huoneen omalla kylpyhuoneella Kaskiniitystä. Tykkäsimme, että hoitokodin selkeä pohja, iso huone, kaikenlainen järkevyys hoidossa, ihmisten ja kokemuksen kunnioittaminen, hoitotahdon huomioonottaminen sekä modernit, kivat ja puhtaat, yhteiset tilat sekä ruoka että hoito vaikuttivat hyviltä heti alkuun. Myös mukavan ilmapiirin aisti jo ensi metreiltä. Se oli myös tärkeä kriteeri. Sai olla omat vaatteet ja lakanat, myös se oli mukavaa. Huoneeseen sai tuoda omat huonekalut, taulut ja muut. Teki isäni ja meidät onnelliseksi.

Isäni sai Kaskiniityssä hyvää, lämmintä hoitoa. Hänet otettiin mukaan kaikkeen toimintaan, yhteisiin jumppiin ja ruokailuihin ja retkiin, vaikka muisti ei aina mahdollistanutkaan täydellistä osallistumista. Hän koki yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Lisäksi hän mainitsi paikan hyviksi puoliksi sen, että joka aamu joku mukava hoitaja tuli toivottamaan hyvää huomenta ja haki hänet aamupalalle. 

Pienet seikat saivat meidät vakuuttuneeksi Kaskiniityn hyvästä, huumorintajuisesta ja asiakkaita kunnioittavasta toiminnasta. Kerran viikossa, kun vierailimme, meidät otettiin aina ystävällisesti vastaan. Myös Nano-koiramme oli vakiovieras, ja hän sai aina iloista ja hyväksyvää seuraa sekä ns. yhteisiin toimistohommiin osallistumisesta koirankanaherkku-palkintoja.

Hyvästä ja ihmisläheisestä kohtelusta kertoo myös yhteisiin virikehetkiin osallistuminen. Olin jo etukäteen varoittanut hoitajia, että isäni ei ole mikään askartelija. Hän oli silti osallistunut ansiokkaasti mm. pääsiäiskoristeluihin. Isäni oli leikannut kaksi pajunoksaa täsmälleen saman mittaisiksi ja kumpaankin laittanut yhden keltaisen koristeen. Täsmällinen ja hyvä toteutus. Hän oli saanut toteuttaa omaa taiteellista näkemystään, ja osallistua juuri sen verran kuin oli halunnut.

Isäni hoidosta ja lääkkeistä ja niiden mahdollisesta vaihtamisesta keskusteltiin aina meidän kanssamme, mikä oli tärkeää. Samaten kun tarvittiin jotakin apuvälineitä tai muuta rekvisiittaa, siitä kerrottiin aina etukäteen ja esiteltiin vaihtoehdot. Isäni voinnista keskusteltiin aina tavatessamme. Hänestä oltiin kiinnostuneita ja hänen hoitoonsa todella paneuduttiin hyvin.

Hoitokodissa oli puhdasta ja siistiä ja siihen kiinnitettiin huomiota. Hoitajat pysyivät pääosin samana koko kolmen vuoden ajan. Uusia, eri kulttuurista tulleita hoitajia oli myös paikalla, mutta he kohtelivat vanhuksia luontaisen kunnioittavasti ja olivat iloisia ja hyvällä päällä. Hyvästä johtamisesta kielii myös se, että hoitajat pystyivät tekemään työtään hymyssä suin ja harjoittaen ystävällisyyttä kaikille asukkaille. Ilmapiiri oli lämmin, huumorintajuinen ja kotoisa.

Kun isäni menehtyi, meillä oli mahdollisuus olla hänen vierellään koko ajan. Vaikka emme juuri H-hetkellä olleetkaan, saimme tiedon välittömästi ja pääsimme paikalle tuntia myöhemmin. Meitä ilahdutti, että kun tulimme, olivat hoitajat rivissä kyynel silmässä. Myös johtaja tuli paikalle. Juotiin kahvit ja juteltiin ja vähän itkettiinkin yhdessä. Oli inhimillistä, kaunista ja kunnioittavaa. Hänet myös valmisteltiin upeasti hautaustoimistoa varten. Meitä kohdeltiin aina kauniisti ja kunnioittavasti. Meille myös jätettiin mukavasti aikaa siivota huone ja tehdä tarvittavat toimet surutyön ohella. Olemme kiitollisia hyvästä, inhimillisestä ja ihmistä kunnioittavasta hoidosta ja erittäin osaavasta ja ystävällisestä omaisten kohtelusta. Suosittelemme Kaskiniittyä arvokkaaseen vanhuuden aikaan kaikille."

Helena Miettinen, HTM

Lue lisää:

”Tiedän, että äidillä on turvallista asua siellä” – läheiset antoivat yli 3 000 kommenttia hoivan laadusta

Mitä hoivakodeissa on tehty läheistyytyväisyyden parantamiseksi? – kolme johtajaa kertoo

"Esihenkilöt kuuntelevat, toimivat ja puuttuvat epäkohtiin" – uusi johtamismalli saa kiitosta