- Arkisto
- Artikkelit ja blogit
- ”Tyytyväinen henkilöstö, parempi palvelu”
”Tyytyväinen henkilöstö, parempi palvelu”
Jaa
Attendo Lassilan mielenterveyskuntoutujien palvelukodin johtaja Jyrki Kulmala johtaa joukkojaan vapaus ja vastuu etunenässä.
– Minä hoidan omat työni ja henkilökunta omansa. En mene työntekijöiden tontille puhaltelemaan niskaan enkä korjailemaan tai esittämään näkemyksiäni, jos niitä ei tarvita. Asiat voi usein hoitaa monella eri tavalla – ihmiset tykkäävät, kun heihin luotetaan, Kulmala kiteyttää.
Jyrkillä itsellään on alalta pitkä työkokemus, joten hän tuntee työn käytännön haasteet. Attendossa hän kuitenkin toimii ainoastaan esimiehenä ja vastaa hallinnollisista töistä.
– Minulla on riittävä toimintavapaus ja voin järjestää töitäni pitkälti omalla tavallani. Attendossa luotetaan ja annetaan tilaa hoitaa asiat. Yhteistyö esimiesten kanssa on toiminut hyvin. Tukea saa, kun sitä tarvitsee.
Odotukset kirkkaina mielessä
Kesällä Pakilan rauhalliselle omakotitaloalueelle muuttaneen Lassilan palvelukodin tilat kiiltelevät uutuuttaan. Talossa työskentelee kolmessa vuorossa 11 lähihoitajaa tai sairaanhoitajaa. Kaikilla työntekijöillä on työtehtävien edellyttämä koulutus.
– Työkin on käytännössä sellaista, että aputöitä ei oikein ole, Jyrki toteaa. Väki tuntuu olevan tyytyväistä. Tuoreen henkilöstötyytyväisyyskyselyn mukaan Lassilan palvelukodin henkilöstö on tyytyväistä niin työyksikköönsä kuin esimiestyöhön. Työntekijät perustelevat arviotaan sillä, että he voivat itse vaikuttaa työhönsä. Työt on organisoitu hyvin ja odotukset ovat selvät. Osaamista jaetaan, ja henkilöstö on valmis tekemään enemmän kuin odotetaan.
– Tyytyväinen henkilöstö, parempi palvelu, Jyrki summaa. Myös asukkaiden läheisill on syytä myhäilyyn. Jyrkin mukaan läheisillä tyytyväisyys johtuu osittain palvelukodin asumisjaksojen ja henkilökunnan työsuhteiden pituudesta. Läheiset ovat oppineet tuntemaan henkilökuntaa ja luottamaan heihin.
– Läheiset voidaan kuitenkin vakuuttaa vain ja ainoastaan heidän itse tekemiensä havaintojen kautta. Avoimuus, yhteistyö ja viestintä korostuvat. Olemme läheisiin yhteydessä ja tapaamme heitä säännöllisesti, Jyrki sanoo.
Arkisia askareita ja harrasteita
Attendo Lassilan palvelukodin 30 asukasta ovat keskimäärin 50–60-vuotiaita pitkään sairastaneita mielenterveyskuntoutujia, sekä miehiä että naisia. Kuntoutuksen tavoitteena on lisätä ja ylläpitää heidän toimintakykyään mahdollisimman hyvin. Puolet asukkaista kuuluu palveluasumisen ja puolet tehostetun palveluasumisen piiriin. Asukkaat kulkevat itsenäisesti omin avaimin, mutta tehostetun palveluasumisen puolella paikalla päivystää yöhoitaja. Talon arkea rytmittävät yhteiset ruokailut ja perusaskareet. Asukkaat siivoavat ja pesevät pyykkiä ohjaajien avustuksella. Ohjelmaan kuuluu myös erilaista virikeohjelmaa, kuten liikuntaa, retkiä, askartelua ja musiikkihetkiä – discoja unohtamatta.
– Mielenterveysongelmaiset ihmiset eivät yleensä ole kovin aktiivisia, vaan heille on tyypillistä aloitekyvyn lasku ja vetäytyminen. Henkilökunnan iso haaste onkin kannustaa asukkaita osallistumaan päivän askareisiin ja erilaiseen toimintaan, Jyrki kertoo.
– Työntekijät ovat kuitenkin motivoituneita ja hoitavat työtehtävänsä vastuullisesti ja huolellisesti. He kunnioittavat asukkaita ja tietävät, että heidän työnsä on tärkeää.
Haluaisitko sinäkin attendolaiseksi?
Katso avoimet hoiva- ja palvelukotien johtajien paikat täältä.