- Arkisto
- Artikkelit ja blogit
- Muutosblogi: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit
Muutosblogi: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit
Jaa
Koronarokote, muutosmatka, säätila, duunifiilis, kiire, tervehtiminen… Mitä tunteita nämä sanat sinussa herättävät? Kaikista näistä et voi päättää, et myöskään voi niihin vaikuttaa. Monesta ja moneen kuitenkin voit.
Kaikilla meillä on arjessamme – niin kotona kuin töissä – asioita, joihin meillä on päätösvalta. On myös asioita, joihin voimme vaikuttaa, mutta joista emme itse voi päättää. Ja sitten on niitä asioita, joihin emme voi vaikuttaa, emmekä voi niistä päättää.
Näitä voi kuvata hallinnan kehinä: ytimessä ovat omassa päätösvallassa olevat asiat, kuten miten tänään tervehdin työkaveria. Seuraavalla kehällä ovat asiat, joista en voi itse päättää, mutta joihin voin vaikuttaa – esimerkiksi epäkohta, jonka huomaan ja jonka esihenkilöni voi hoitaa, kun kerron siitä hänelle. Ja lopulta eräänlaisella ulkokehällä ovat asiat, joihin ei kerrassaan voi vaikuttaa, eikä niistä voi päättää – vaikkapa säätila.
Asioihin, jotka ovat siellä ulkokehällä, ei oikeastaan kovin paljon kannata omaa aikaa ja energiaa käyttää. Sillä ethän niistä voi päättää, ehkä niihin voi vaikuttaa. Mieti vaikka säätilaa: se on mikä on. Miksi tuhlata energiaa säästä murehtimiseen? Tai koronarokote – jollet sitten satu olemaan koronarokotetta valmistavan ja jakelevan yrityksen työntekijä.
Sen sijaan, ne joihin voit vaikuttaa – vaikuta niihin enemmän. Ja niitä, jotka ovat omissa käsissäsi, vahvista entisestään.
Muutosmatkamme eteneminen tarkoittaa paljon asioita, jotka eivät ole sinun päätettävissäsi. On matkalla sellaistakin, mihin et voi edes vaikuttaa. Lisäksi on kestettävä keskeneräisyyttä ja sitä, että ei vielä tiedä kaikkea ja kokonaisuus voi tuntua epäselvältä. On kestettävä myös sitä, että muutos koskettaa omaa työtä ja omia, tuttuja toimintatapoja.
Matkalla parhaiten pärjää, kun keskityt niihin asioihin, joista voit itse päättää – ja joihin voit vaikuttaa kertomalla niistä ihmiselle, joka voi päättää. Sellaisia ovat vaikkapa epäkohdat, jotka olet huomannut, mutta joiden ratkaisusta et voi itse päättää.
Jokainen meistä voi kysyä työkaverilta mitä sulle kuuluu ja kuunnella vastauksen rauhallisesti. Jokainen voi – ja jokaisen pitää – tervehtiä työkaveria ja asiakkaita ystävällisesti. Jokainen voi kehua, kiittää ja kannustaa aina, kun se on mahdollista. Se vahvistaa hyvää duunifiilistä juuri siinä omassa joukkueessasi. Ja se, jos mikä joka auttaa jaksamaan myös tällä maratonmatkallamme.
Ystävällisesti,
Susanna Paloheimo
Asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja
Muutosblogin muut tekstit:
Osa 1: Virpi Holmqvist: Muutosmatkalla kohti unelmaamme
Osa 2: Susanna Paloheimo: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä
Osa 3: Minna Linna: Yksi kohtaaminen kerrallaan
Osa 4: Terhi Lindgren: Kun tulen tietoiseksi, tulen vastuulliseksi
Osa 5: Susanna Paloheimo: Miltä palaute tuntuu?
Osa 6: Minna Linna: Arkea uuden attendolaisen silmin
Osa 7: Susanna Paloheimo: Parempia kohtaamisia
Osa 8: Susanna Paloheimo: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit
Copyright:
Artikkelin pääkuva: Niko Virtanen, lisenssi Creative Commons BY